بیمه مسئولیت چیست؟

بیمه مسئولیت چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ساده بیمه مسئولیت را تعریف کنیم و به این سوال مطرح که بیمه مسئولیت چیست؟ پاسخ دهیم؛ بایستی بگوییم بیمه مسئولیت عبارت است از مسئولیت بیمه گزار در قبال کارکنان مورد بیمه در صورتی که در حین انجام وظایف تعریف شده متحمل آسیب جرحی و یا جانی شوند، و یا صدمات بدنی ببینند؛ میتوانند از این بیمه نامه برای جبران خسارت وارده استفاده نمایند.

تعاریف اصلی

بیمه مسئولیت: ممکن است این سوال مطرح باشد که اصلا بیمه مسئولیت چیست؟ همانطور که پیشتر گفتیم بیمه مسئولیت عبارت است از مسئولیت شخص مسئول و بیمه گزار در اماکن مختلف در قبال ساکنین و کارکنان مورد بیمه که بر عهده شرکت سهامی بیمه ایران خواهد بود.

بیمه گزار: همانند شرایط عموم در سایر بیمه نامه ها؛ تعریف بیمه گزار در این بیمه نامه عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی که مسئولیت انعقاد این بیمه نامه با شرکت سهامی بیمه ایران بر عهده ایشان می باشد.

بیمه گر: منظور از بیمه گر شرکت سهامی بیمه ایران است، این شرکت از سال 1314 تاسیس شده و به انجام امور بیمه ای و صدور بیمه نامه می پردازد و مسئولیت جبران خسارت را دارا می باشد.

حق بیمه: مبلغی که بیمه گزار در ازای دریافت تعهدات مربوطه از شرکت سهامی بیمه ایران می پردازد.

کارکنان: منظور از کارکنان افرادی است که طبق قوانین کار در جایگاه کارمند یا کارگر بیمه گزار مشغول فعالیت در حرفه مربوطه می باشند.

صدمات بدنی: هر گونه آسیب یا صدمه وارده به افراد که مشمول قوانین مربوط به دریافت دیه از محل بیمه نامه در اثر حادثه تحت پوشش بیمه نامه ایجاد شده باشد شامل تعریف صدمات بدنی می شود.

فرانشیز: در واقع درصدی از خسارت است که جبران آن بر عهده شرکت سهامی بیمه ایران نیست و بیمه گزار مسئولیت ضرر و زیان مربوطه را بر عهده دارد.

انواع بیمه مسئولیت

با توجه به گسترده بودن بیمه نامه مسئولیت و انواع مختلف آن بررسی و شناسایی آن در یک محتوا کار چندان راحتی نیست و لازم است به صورت تخصصی و به صورت مجزا درباره هر کدام از آن ها گفتگو کنیم؛ به همین منظور قصد داریم در این محتوا به صورت کلیدی پیرامون پوشش های چند رشته بیمه ای از جمله بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی، بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان خدماتی، بیمه مسئولیت هیئت مدیره بپردازیم.

پوشش های بیمه ای

پوشش های بیمه ای ارائه شده در رشته های مختلف بیمه نامه مسئولیت با توجه به شرایط آن متفاوت خواهد بود، بنابراین شرح و ارائه آن به صورت یکجا امکان پذیر نخواهد بود؛ با وجود این برخی این پوشش ها بین تمامی رشته های بیمه ای مسئولیت مشترک خواهند بود. در ادامه تلاش می کنیم برخی رشته های بیمه ای که متقاضی و مخاطب بیشتری دارند مورد بررسی قرار دهیم.

بیمه مسئولیت چیست؟

نرخ فعالیت

موضوع فعالیت در نرخ دهی  انواع بیمه نامه متفاوت خواهد بود و بر اساس میزان ریسک و خطر آن محاسبه می شود مثلا در فعالیتی که مربوط به شغل کارمندی است ریسک های کمتری نسبت به مشاغلی چون کار در ارتفاع وجود خواهد داشت و طبیعتا این موضوع در تعیین نرخ فعالیت تاثیر به سزایی خواهد داشت.

دیه و هزینه پزشکی

طبق ماده 445 قانون مجازات اسلامی میزان و مبلغ دیه هر ساله بر اساس شرایط سال مشخص خواهد شد و با توجه به تغییراتی که ممکن است در طول مدت قرارداد از قبل خریداری شده ایجاد شود مشخص می شود؛ لازم است بدانیم یکی از پوشش ها یا کلوز های این بیمه نامه مربوط به افزایش اتوماتیک دیه سال در بیمه نامه مسئولیت است همچنین هزینه پزشکی نیز بر اساس درخواست هر شخص اعمال خواهد شد و سقفی برای آن وجود ندارد.

مدت زمان قرارداد

این بخش توسط بیمه گزار انتخاب می شود و با توجه به بازه های زمانی پیشنهادی شرکت و بر اساس نیاز و انتخاب بیمه گزار اعمال خواهد شد؛ به طور مثال دوره زمانی یک ماهه، دوماهه، چندماهه، یکساله دوساله و چند ساله جهت خرید بیمه نامه به متقاضیان قابل ارائه است.

بیمه مسئولیت با نام و بی نام

بعد از مواجهه با پرسش بیمه مسئولیت چیست؟ ممکن است با این سوال مواجه شویم که بیمه مسئولیت با نام و بی نام به چه معناست؟ از این جهت که هر نوع فعالیت ریسکهای متفاوت، کمتر یا بیشتر خواهد داشت مطابق بخشنامه های موجود در شرکت سهامی بیمه ایران دو روش کلی برای صدور بیمه نامه های مسئولیت وجود خواهد داشت از جمله صدور بیمه نامه مسئولیت به صورت با نام و صدور بیمه نامه مسئولیت به صورت بی نام…

بیمه مسئولیت با نام: با نام بودن بیمه نامه به این معنی است که برای صدور آن لازم است لیست، تعداد و مشخصات کارکنان توسط بیمه گزار به شرکت سهامی بیمه ایران تسلیم گردد و برای تولید بیمه نامه الزامی است. علت آن ریسک بالای بعضی مشاغل، شرایط آن و دیگر موارد می باشد.

بیمه مسئولیت بی نام: بعضی مشاغل به گونه ای هستند که در طول مدت زمان بیمه نامه کارکنان متغیری دارند بنابراین نیاز دارند بیمه نامه خود را به صورت بی نام تولید نمایند که این مورد امکان پذیر است. موضوع قابل ملاحضه در این مورد این است که در هنگام خسارت ضروری است نسبت شغلی کارفرما و کارکنان مجموعه قابل اثبات باشد. به عنوان مثال داشتن لیست تامین اجتماعی یا قرارداد فی مابین کاربردی خواهد بود.

خسارات خارج از تعهد

  • کلیه بیماری هایی که شخص به صورت عادی و در طول زمان به آن ها مبتلا میشود مثل بعضی بیماری های قلبی شامل جبران خسارت در این بیمه نامه نمیشوند.
  • خسارت های وارده ناشی از تشعشعات رادیو اکتیو به صورت مستقیم یا غیر مستقیم
  • مواردی چون جنگ، اعتصاب، بلوا و آشوب
  • عمد یا تقلب بیمه گزار اگر عامل ایجاد خسارت باشد.
  • حوادث ناشی از نزاع و درگیری
  • پیش آمدها، عوامل و خساراتی که در اثر استفاده از مشروبات الکلی و روان گردان صورت گرفته است.
  • پرداخت غرامت به کارکنانی کمتر از 15 سال سن
  • انفجارات هسته ای و خساراتی که به صورت مستقیم از محل آن ایجاد میشود.

بیمه نامه طرح مخصوص

بعضی مواقع ممکن است بیمه نامه مد نظر بیمه گزاران گرامی از قبل طراحی و تعریف نشده باشد، مثلا افرادی که صاحب مشاغل خاص و نو ظهور هستند شامل این بخش خواهند شد. در این صورت می توان بیمه نامه مورد نظر را در قالب بیمه نامه طرح مخصوص به شرکت سهامی بیمه ایران پیشنهاد نمود و پس از طی تشریفات مربوطه در صورت امکان شرکت سهامی بیمه ایران اقدام به تولید بیمه نامه مورد خواهد نمود.

پوشش های بیمه مسئولیت هیئت مدیره ساختمان
  • مسئولیت بیمه گزار در قبال اشخاص ثالث، ساکنان ساختمان و مشاعات ساختمان مورد بیمه طبق شرایط تعریف شده در بیمه نامه
  • آسیب های جانی و مالی به بیمه گزار در اثر خطرات و حوادثی که در بیمه نامه قید شده، صرفا در محل مورد بیمه
  • خسارات جانی وارده به کارکنان خدماتی از جمله سرایدار، باغبان و …در اثر خطرات قید شده در بیمه نامه
  • خسارات وارده به استفاده کنندگان از پله برقی یا آسانسور
بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان خدماتی

در مواجهه با هر شاخه مربوط به بیمه مسئولیت ممکن است این سوال برای ما مطرح باشد اصلا در این زمینه بیمه مسئولیت چیست؟ و چه مزایا یا آورده ای برای ما خواهد داشت؛ پوشش های این بخش بیمه ای عبارتند از:

  • پرداخت هزینه پزشکی ، پرداخت خسارت نقص عضو، دیه و تعدد دیات که جزو پوشش های اصلی و پوشش بیمه ای مسئولیت برای ماموریت های خارج از کارگاه به صورت با نام، حوادث ناشی از وسایل نقلیه، افزایش دیه، افزایش تعداد کارکنان جزو پوشش های اضافی این بیمه نامه می باشند.
بیمه مسئولیت ساختمانی

یکی از بیمه نامه هایی که در شاخه بیمه مسئولیت ارائه میشود بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی می باشد که در صورت بروز خسارت جانی یا جرحی در حین انجام وظیفه جبران خسارت وارده بر عهده شرکت سهامی بیمه ایران خواهد بود و از محل بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی قابل جبران است. پوشش های این بیمه نامه نیز همان پوشش های ارائه شده در بیمه نامه خدماتی می باشد البته بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی پوشش خسارت برای اشخاص ثالث را نیز دارد.

متن سربرگ خود را وارد کنید

در صورتی که قصد دارید بیمه مسئولیت خود را از وب سایت بیمه ایرانی خریداری نمایید میتوانید با ثبت فرم ثبت نام و یا با ارتباط مستقیم با کارشناس از طریق شماره تماس های ارائه شده جهت دریافت مشاوره رایگان و ثبت نام بیمه نامه اقدام نمایید. ارائه خدمات مربوط به ثبت نام این بیمه نامه به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است در صورت ثبت فرم ثبت نام در اسرع وقت با شما تماس گرفته خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 15 =